Gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies. Als u onze website blijft gebruiken, accepteert u het gebruik van deze cookies.

Hoe krijg ik klanten mee in mijn digitaliserings- en automatiseringsplannen?

53x
gedeeld

Digitalisering en automatisering intern organiseren is één, maar hoe zorgt u ervoor dat ook uw klanten daarin meegaan? Die vraag legden wij voor aan Nick Simonis, directeur van Vekon.

Waar mensen communiceren, kan ruis optreden. In de paneelbouw kan dit al snel leiden tot faalkosten en een langere doorlooptijd. Om dit te voorkomen, streven veel paneelbouwers digitalisering en automatisering na. Zo ook Vekon Besturingstechniek uit Made. Daarbij maakt het bedrijf gebruik van Rittal bewerkingsmachines in combinatie met EPLAN Pro Panel.

Vroeg bij het ontwerp betrokken worden

Juist in de voorbereidende stappen, behaalt u volgens Simonis de winst. "Daarom willen we graag al vroeg bij het ontwerp betrokken worden. In het meest ideale geval levert de klant zijn EPLAN projecten bij ons aan. Als we de informatie op een andere manier aangeleverd krijgen, bijvoorbeeld als pdf, zetten we alles om. Daarmee verkleinen we het risico op fouten."

Niet voor niets luidt de slogan ‘Partner in productie’. In plaats van de traditionele klant-leveranciersrelatie van ‘u vraagt wij draaien’ streeft Vekon naar langdurige relaties met zijn klanten, veelal machinebouwers. Het bedrijf slaagt er steeds beter in om partnerships met klanten te creëren.

"Wanneer onze samenwerking met een klant langer duurt, leer je elkaar beter kennen en zo ontstaat wederzijds vertrouwen", zegt Simonis. "Als je dan de voordelen van automatisering bespreekbaar maakt, kun je de keten optimaliseren en de totale kosten terugdringen."

Specials versus series

Volgens Simonis wordt de grens tussen specials en series daarbij steeds vager. "Onze klanten zijn bezig hun specials zo te ontwerpen dat er een groot repeterend karakter in zit. In principe zouden wij een enkele kast daardoor net zo efficiënt moeten kunnen maken als een serie van honderd stuks."

In de praktijk is dit echter moeilijk te realiseren. "Onze opdrachtgevers, maar ook de klanten van onze opdrachtgevers, voegen vaak nog wijzingen door terwijl we al bezig zijn met de werkvoorbereiding of productie. Dan kun je niet dezelfde efficiëntie realiseren als bij een grote serie die volledig uitgekristalliseerd is."

Draagvlak

Voor Vekon zelf zover was met digitaliseren en automatiseren, moest Simonis eerst zijn medewerkers meekrijgen. "Toen ik vertelde dat we de behuizingen en montageplaten op de CNC-machine gingen bewerken, gingen de hakken in het zand", vertelt hij. "Maar toen die machine er eenmaal stond, groeide het vertrouwen. Nu is er in heel mijn werkplaats geen boormachine of decoupeerzaag meer te vinden."

De werkplaats en de (digitale) processen zijn goed georganiseerd waardoor een hoge efficiency en kwaliteit geleverd kan worden. "De betrokkenheid van en samenwerking met onze klant bij het realiseren van al deze verbeteringen bevordert de wederzijdse tevredenheid. Dat maakt het werken in de maakindustrie zo mooi."

Meer weten over hoe u uw klanten meekrijgt in digitaliserings- en automatiseringsplannen? Download dan het e-book: 7 excuses om niet te digitaliseren en automatiseren.

53x
gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mail adres wordt niet getoond.

Ik ga akkoord met de privacy policy van Eplan en Rittal.
Friedhelm Loh Group