Jan Hofman: Samen met klanten en leveranciers naar oplossingen zoeken voor procesverbetering

61x
gedeeld

Snijders is ontwerper en producent van intelligente automatiseringsoplossingen voor de maritieme, offshore- en baggersector. Het bedrijf in Oud-Beijerland beschikt verder over ruime expertise op het vlak van industriële automatisering, met speciale aandacht voor de interne logistiek en de food- en agri-sector.

Snijders wil het in haar markt op basis van flexibiliteit winnen van de grotere partijen en op basis van kwaliteit concurreren met kleinere bedrijven. In de strategie ligt de focus volgens Jan Hofman op service, optimalisatie van logistieke processen en betrokken, multi-inzetbare medewerkers. Belangrijk is bovendien partnership met leveranciers en procesoptimalisatie.

Scherpe analyse assemblageproces

Bij Snijders leidde dit tot een scherpe analyse van het assemblageproces van TS-8 panelen waarvan het er zo’n 400 per jaar assembleert. Uit deze analyse blijken de volgende stappen in het interne proces plaats te vinden: de kast komt binnen, waarna deuren, achter- en zijwanden en een deel van de inhoud gedemonteerd moet worden. Deze onderdelen moeten vervolgens veilig worden opgeslagen, waarna het monteren van grondplaten en de inhoud van de kast kan plaatsvinden. In de daaropvolgende fase worden de deuren bewerkt en vervolgens worden deze net als de achter- en zijwanden weer gemonteerd. Het proces wordt afgerond met een hardware en software test, waarna uitlevering kan plaatsvinden.

Veel onnodige handelingen

In combinatie met een nadere analyse van het onderdeel ‘grondplaten en inhoud kast monteren’ leidde dit tot de conclusie dat er onnodige handelingen plaatsvinden. Zo moeten de binnenkomende kasten eerst gedemonteerd worden voordat het echte werk kan starten. De panelen moeten worden opgeslagen met alle kans op beschadigingen en hierdoor staan goederen op de vloer die nog lang niet nodig zijn, maar wel al betaald moeten worden. Bovendien blijken er door goederen-die-nog-niet-nodig-zijn onnodige wachttijden te ontstaan op goederen-die-wel-nodig-zijn. Tot slot wordt het zo ook lastiger om op specifieke klantwensen in te spelen zoals een andere deurindeling of meer meters.

Samen met Rittal oplossingen zoeken

Snijders zocht daarom contact Met Rittal BV om gezamenlijk de processen te analyseren en nieuwe mogelijkheden te onderzoeken. Daarbij blijkt dat het standaard proces bij Rittal tot onnodig werk bij Snijders leidt. Zo ontvangt Rittal standaard samengebouwde panelen uit Duitsland, demonteert deze panelen voor het uitvoeren van gewenste bewerkingen - zoals in kleur spuiten of het aanbrengen van sparingen. Hierna worden de onderdelen weer tot een complete kast gemonteerd die als zodanig aan Snijders wordt uitgeleverd.

Priority Purchase Order

Jan Hofman: “Dit heeft tot een nieuwe benadering geleid volgens het Priority Purchase Order principe (P.P.O.). Anders gezegd: laat de goederen binnen de gehele keten binnenkomen op tijden die passen. Wij krijgen de goederen nu in huis op het moment dat wij ze nodig hebben. Zo voorkomen we beschadiging aan goederen door opslag. Ook verspillen we beiden geen onnodige manuren aan monteren en demonteren en kunnen klantspecifieke aanpassingen (K.O.O.P.) voor sommige delen naar achteren. Hierdoor is meteen sprake van een optimale project financiering, waarbij we niet al hoeven te betalen voor goederen die we nog niet nodig hebben.”

De belangrijkste conclusies die Snijders hieruit heeft geleerd:

  • Benader processen niet alleen vanuit je eigen bedrijfsvoering
  • Zoek als team – ook met leveranciers en klanten – naar oplossingen
  • Geef openheid van zaken
  • P.P.O. biedt veel voordeel
  • Rittal wil deze benadering in overleg met de klant voor speciale projecten toepassen.

61x
gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mail adres wordt niet getoond.

Friedhelm Loh Group