Inge Mink: Waar komen jij en je collega’s je bed voor uit? Handvaten voor virale verandering!

60x
gedeeld

Onder de titel, Zingeving als leidraad ging psychologe Inge Mink in op het in beweging krijgen van een organisatie. Uit onderzoek is gebleken dat 50% van de werkende Nederlandse bevolking eigenlijk niet precies weet waarom hij iedere morgen maar weer zijn bed uitkomt. Hij werkt voor korte termijn doelen en denkt vooral aan het salaris wat op het eind van de maand binnen zal komen.

Aan de hand van een filmpje “De danser op de heuvel” laat Inge zien hoe een danser die in zijn eentje op muziek staat te dansen binnen een half uur een grote groep, zelfs alle mensen op de heuvel tot dansen weet te bewegen. Inge vertaalt dit inspirerende filmpje naar gedrag binnen het bedrijfsleven.

Wanneer willen mensen veranderen en waarom zouden zij dit doen?

Wie als leider verandering in gang wil brengen zal een duidelijke visie moeten hebben. Vaak blijken bedrijfsvisies te abstract of te ingewikkeld. De medewerkers haken dan af. Pas als de visie tot de verbeelding spreekt, zijn veranderingen door te voeren. Anders gezegd: wanneer de muziek goed is en de danser zijn eerste volgers op de dansvloer heeft weten te krijgen, ontstaat de juiste dynamiek voor verandering.

Het kantelpunt

Vervolgens is het aan de bedrijfsleiding om de eerste volgers, vaak de informele leiders binnen het bedrijf blijvend aan de visie te binden. Door hen te stimuleren zullen zij het veranderingsvirus overbrengen op de rest van de organisatie. Dit is het omslagpunt. Een momentum dat niet verloren mag gaan. Om het veranderingsvirus levend te houden moeten contactmomenten zoveel mogelijk plaats blijven vinden. Van de dagelijkse gesprekken bij het koffieapparaat tot het organiseren van teamuitjes.

Samengevat: Wie wil veranderen, zal mensen met een duidelijke visie moeten motiveren. Verandering komt uiteindelijk altijd van onderop.

60x
gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mail adres wordt niet getoond.

Friedhelm Loh Group